Start Om Oss Säljtips Jobba Hos Oss Kontakta Oss


Hur klarar du avslag med framgång?

När du försöker att träffa avtal per telefon, måste du ibland eller t.o.m. ofta räkna med avböjanden. Det bidrar just inte till att stärka självkänslan. Stålsätt dig mot detta - lär dig att leva med avböjanden.

Proffs rekommenderar följande metoder för den rätta mentala inställningen:

Var beredd på avböjanden. Du kommer att få uppleva många sådana.

Tag inte avslagen personligt. Kunden avvisar inte dig utan din produkt, av vilken han just då inte kan se något behov.

Lär dig av varje avslag. Analysera vilka fel du gjort. Hur kan du nästa gång handla bättre i en liknande situation?

Tvinga dig till nästa påringning. Låt dig inte avskräckas av det föregående avslaget. Vid nästa påringning kan allt vara annorlunda.

Försök att skratta åt avslaget och dig själv. Det är dock inte världens undergång.

Kom ihåg tidigare försäljningsframgångar.

Förbliv vänlig, även om din samtalspartner är ohövlig. Ett vänligt sätt befordrar en positiv inställning.

Gå i tankarna igenom nästa påringning. Föreställ dig hur du förhandlar framgångsrikt med kunden. Håll fast den angenäma känslan.

Ring upp din mest nöjda kund. Känn att han bekräftar vilken trevlig säljare du är. Några klappar på axeln kan aldrig skada.

Säg dig själv om och om igen, att du ringer upp kunder för att hjälpa dem och inte för att pracka på dem något. Du är säker på din produkt eller din service och tror att de är till nytta för andra människor.




Copyright © 2009 ProBusiness Sweden AB